Συνέντευξη στον Νίκο Παπαδημητρίου «Υψηλό κυβερνητικό επίπεδο» μπορεί να είναι και το Μαξίμου
Όταν ο μοναχός Αρσένιος, απευθυνόμενος στον τότε υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης Ευάγγ. Μπασιάκο, μιλούσε για «υψηλό κυβερνητικό επίπεδο», το οποίο επιπλέον έχει αποδειχτεί τη διαδικασία ανταλλαγής κτημάτων με τη Μονή Βατοπεδίου, δεν μπορεί παρά να εννοούσε το γραφείο του πρωθυπουργού είτε ακόμη και τον ίδιο τον πρωθυπουργό. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει ο δικηγόρος Ιωάννης Μαντζουράνης, συνήγορος της κ. Σταματίνας Μαντέλη, πρώην διευθύντριας Πολιτικής Γης του συγκεκριμένου υπουργείου.
Νέα τροπή φαίνεται πως παίρνει η υπόθεση της Μονής Βατοπεδίου, και αναφέρομαι κυρίως στο –μέσω fax – μήνυμα του μοναχού Αρσένιου προς τον υπουργό Ευάγγ. Μπασιάκο, που είδε πριν από λίγες ημέρες το φως της δημοσιότητας. Εσείς τι ξέρετε για το έγγραφο αυτό;
Στις 4 Μαρτίου η εντολέας μου, πρώην διευθύντρια της Διεύθυνσης Πολιτικής Γης του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Σταματίνα Μαντέλη, κατέθεσε υπόμνημα γραπτών εξηγήσεων στην εισαγγελέα Εφετών Αθηνών κ. Ε. Σπυροπούλου. Μαζί με τα άλλα έγγραφα που κατέθεσε – περίπου 100 τον αριθμό – υπάρχει και ένα πολύ σημαντικό έγγραφο, μια επιστολή του μοναχού Αρσένιου προς τον τότε υπουργό κ. Ευάγγ. Μπασιάκο, η οποία μάλιστα διαβιβάζεται, ε αριθμό πρωτοκόλλου, από το διευθυντή του γραφείου του υπουργού, κ. Μητσαινα, προς την κ. Στ. Μαντέλη με την εντολή να γνωστοποιηθούν στον υπουργό όλες οι ενέργειες στις οποίες θα προβεί. Αξιοσημείωτο είναι ότι σε αυτή την επιστολή εμπεριέχεται μια φράση – κλειδί. Ο μοναχός απευθύνεται στον υπουργό και γράφει ότι η διαδικασία ανταλλαγής έχει γίνει αποδεκτή σε υψηλό κυβερνητικό επίπεδο, αυτό ταυτόχρονα μας εγγυάται και την πραγμάτωσή της». Όταν η φράση έχει αποδέκτη έναν υπουργό, σημαίνει ότι η διαδικασία ανταλλαγής έχει αποφασιστεί και έχει γίνει αποδεκτή σε κυβερνητικό επίπεδο πάνω από τον υπουργό. Και αυτό, γιατί δεν θα είχε κανένα νόημα να απευθυνθεί ο εν λόγω μοναχός στον αρμόδιο υπουργό, και μάλιστα με αναφορά σε «υψηλό κυβερνητικό επίπεδο». και αυτή η φράση του να ερμηνεύεται ότι αφορά υφυπουργό, γενικό γραμματέα ή νομάρχη.
Πώς λοιπόν, μπορεί να είναι αυτό το «υψηλό κυβερνητικό επίπεδο»;
Πάνω από τον τότε υπουργό Γεωργίας μπορεί να είναι ο πρωθυπουργός, στελέχη του γραφείου του πρωθυπουργού είτε στενώς συνδεδεμένα και συνεργαζόμενα με τον πρωθυπουργό πρόσωπα, όπως λ.χ. οι κ.κ. Αγγέλου και Ρουσόπουλος, των οποίων είναι γνωστές οι σχέσεις με τους μοναχούς Εφραίμ και Αρσένιο και άλλους μοναχούς της Μονής Βατοπεδίου. Μπορεί να είναι πρόσωπο που μετείχαν ή μετέχουν στον στενό κύκλο εξουσίας, στο επιτελικό κέντρο της κυβέρνησης, δηλαδή στο πολιτικό γραφείο του πρωθυπουργού, στη Γραμματεία του Νομικού Συμβουλίου και οι σύμβουλοι του πρωθυπουργού. Τα υποστηριζόμενα, ότι το «υψηλό κυβερνητικό επίπεδο» δήθεν συναπαρτίζεται από τους πρώην υπουργούς Αγροτικής Ανάπτυξης κ.κ. Τσιτουρίδη και Μπασιάκο και πρώην υφυπουργό Οικονομικών κ. Δούκα, δεν ευσταθούν, πρωτίστως γιατί προσκρούουν στην κοινή λογική.
Και τώρα τι πρέπει να γίνει; Να κλείσει η δικογραφία και να σταλεί ο φάκελος στη Βουλή;
Μετά την κατάθεση αυτού του υπομνήματος, υπεβλήθη αίτηση από την κ. Μαντέλη και ζητήθηκε να κληθούν και να εξεταστούν ο κ. Αρσένιος, ο κ. Εφραίμ και ο πρώην υπουργός κ. Μπασιάκος για να ερωτηθούν τι εννοούσαν όταν αλληλογραφούσαν για υψηλό κυβερνητικό επίπεδο. Ποιοι μετείχαν σε αυτό; Πότε ελήφθη αυτή η απόφαση αποδοχής της διαδικασίας ανταλλαγής ακινήτων; Επίσης, αν ο κ. Μπασιάκος έλεγξε τη βασιμότητα των γραφομένων του κ. Αρσένιου και σε ποιους απευθύνθηκε γι’ αυτόν τον έλεγχο. Μέχρι τώρα έχει κληθεί και εξεταστεί μόνο ο κ. Αρσένιος. Επειδή δεν εκλήθησαν ο κ. Εφραίμ και ο κ. Μπασιάκος, υπεβλήθη προσφυγή στο Συμβούλιο Εφετών προκειμένου να επιλυθεί η εν λόγω διαφωνία με την εισαγγελέα Εφετών Αθηνών. Επιπλέον, ζητείται η κατ’ αντιπαράσταση εξέταση του κ. Μπασιάκου με την κ. Μαντέλη. Και αυτό, γιατί η εντολέας μου κατέθεσε ότι εκλήθη από τον υπουργό και έλαβε προφορική εντολή να ασχοληθεί κατά απόλυτη προτεραιότητα με τις επίμαχες ανταλλαγές, και μάλιστα χωρίς να συμπράξει και να ενημερωθεί για τις εν λόγω διαδικασίες ανταλλαγών κανένα άλλο στέλεχος ή απλός υπάλληλος της Διεύθυνσης Πολιτικής Γης, αλλά, τουναντίον, αυτό το ζήτημα να το χειριστεί αποκλειστικά και μόνο η ίδια. Ευλόγως αναμένεται ότι, μετά τη θετική ή αρνητική θέση σε αυτά τα αιτήματα, οι δύο αρμόδιοι εισαγγελείς θα πρέπει να αξιολογήσουν τα αποδεικτικά στοιχεία και να προτείνουν στον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών Αθηνών σε ποια πρόσωπα και για ποιες πράξεις θα πρέπει να ασκηθούν ποινικές διώξεις. Σημειωτέον ότι υπάρχει γραπτή, ρητή και σαφής παραγγελία του νυν προϊσταμένου της Εισαγγελίας Εφετών Αθηνών, κ. Καρούτσου, προς τους εν λόγω εισαγγελείς ότι θα πρέπει να αξιολογήσουν το αποδεικτικό υλικό και να συντάξουν πόρισμα ή έκθεση . Αν εν τω μεταξύ υπάρξει νεότερη γραπτή εισαγγελική παραγγελία, που θα τροποποιεί την ήδη υπάρχουσα, μπορεί η δικογραφία να κλείσει χωρίς να συνταχθεί γραπτό πόρισμα – έκθεση. Με προφορικές εντολές, όμως, δεν τροποποιούνται γραπτές εισαγγελικές παραγγελίες, μεταξύ άλλων, κυρίως γιατί αυτή η προφορική διαδικασία δεν είναι διαφανής και δεν επιτρέπει τον έλεγχο της επάρκειας, της βασιμότητας ή μη, καθώς και των αιτίων που οδήγησαν τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών Αθηνών στην αλλαγή στάσης και στην τροποποίηση της προηγούμενης παραγγελίας του ίδιου.
Scripta manent, verba volant. Οι προφορικές εντολές δημιουργούν αμφιβολίες και αβεβαιότητες και δεν διασφαλίζουν συνθήκες διαφάνειας. Άλλωστε, είναι γνωστό ότι «η γυναίκα του Καίσαρα δεν αρκεί να είναι, πρέπει και να φαίνεται τίμια».
Δεν μου απαντήσατε, όμως, για το σκέλος της Βουλής…
Από τα στοιχεία της δικογραφίας, είναι μάλλον αναπόδραστη η ανάγκη διαβίβασης του φακέλου στη Βουλή. Δεν μένουν πολλά περιθώρια για να ξεπεραστούν τα αποδεικτικά στοιχεία. Όλοι οι εξετασθέντες ως μάρτυρες και ύποπτοι, τόσο από την Κτηματική Εταιρεία Δημοσίου όσο και από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, επικαλούνται τις προφορικές και γραπτές εντολές και αποφάσεις υπουργών, άλλως, χύδην, τα «ρίχνουν» στους υπουργούς. Τα έγγραφα βοούν εκκωφαντικά ώστε και κωφοί μπορούν να ακούσουν.
Συνεπώς, πρέπει να τεθεί και πάλι σε λειτουργία η κοινοβουλευτική διαδικασία;
Βεβαίως. Όχι πλέον με τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής, αλλά με επιτροπή για τη διενέργεια ποινικής προκαταρκτικής εξέτασης για υπουργούς και υφυπουργούς, που αδοκίμως αποκαλείται «προανακριτική επιτροπή».
Να κλείσουμε με αυτό που ξεκινήσαμε, τα όσα λέει ο μοναχός Αρσένιος. Σε κάποιο σημείο της συμπληρωματικής εξέτασής του κατέθεσε, ωστόσο, ότι «ήταν αδύνατο να παραπλανήσουμε τον γενικό γραμματέα του υπουργείου κ. Κ. Σκιαδά και τη διευθύντρια Πολιτικής Γης κ. Σταματίνα Μαντέλη, καθώς και οι δύο ήταν ειδικοί σε αυτά τα θέματα»…
Πιθανόν να έχει δίκιο. Ήταν εξαιρετικώς δύσκολο να τους παραπλανήσει. Επίσης, ήταν δύσκολο ή αδύνατο η κ. Μαντέλη, ο κ. Σκιαδάς, ο νομικός σύμβουλος κ.ά. να παραπλανήσουν τους υπουργούς, οι οποίοι ούτε ανόητοι ούτε αδαείς είναι για να παραπλανηθούν τόσο ευχερώς. Η νομική κατασκευή του δήθεν παραπλανηθέντος υπουργού, που πρωτοσυναντάται στην παραγγελία του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Σανιδά, είναι εντελώς προσχηματική και, πέραν αυτού, εντελώς αστήρικτη, ιδίως ενόψει του ότι εκφέρεται από τον κ. Σανιδά πριν καν συλλεγεί και αξιολογηθεί το αποδεικτικό υλικό. Πίσω από αυτή την προσχηματική νομική κατασκευή δεν μπορούν να καλυφθούν ούτε οι πολιτικές, ή και ποινικές, ευθύνες των υπουργών, αλλά ούτε οι ευθύνες των Λειτουργών της Θέμιδος που διερευνούν και θα ασχοληθούν στο μέλλον με τη συγκεκριμένη υπόθεση.
Αναδημοσιεύσεις:
- FREE SUNDAY